Ny Getteröbro

Källa: Abako
En ny bro till Getterön behövs för att det nya dubbelspåret ska få plats under bron och för att ge plats åt nya godsbangården. Den nya bron är den första delen som byggts och är klar inom ramen för projekt Varbergstunneln.
Trafikverket och entreprenören Implenia har byggt den nya Getteröbron. Det är den första anläggningen som är klar i projekt Varbergstunneln. Nya Getteröbron är byggd söder om den nuvarande bron.
Se film från invigningen den 17 augusti 2020
Se intervjuer med de som varit med och byggt bron
Aktuellt just nu
Hösten 2020 pågår arbeten med väganslutningar till den nya Getteröbron. På Vägarbeten och avstängningar kan du läsa mer om hur trafiken i området påverkas av arbetena.
Varför byggdes en ny bro?
Den nya bron är längre och högre eftersom dubbelspåren ska få plats under den. En högre bro tillåter också högre hastighet på järnvägen. Den nya bron skapar plats för den nya godsbangården, som anläggs norr om bron.
Mer plats för gång, cykel och bil
På bron finns gång- och cykelbanor på båda sidor om vägen.
Den nya bron är en så kallad femspannsbro, vilket innebär möjlighet till gång-, cykel- och biltrafik på båda sidor om järnvägsspåren under bron. Hur trafiklösningarna under bron ska se ut är ännu inte bestämt och är en fråga för kommunen.

Den nya bron får gång- och cykelväg på båda sidor. Källa: Abako
Tidplan
- Januari - april 2019: förberedande arbeten
- April 2019 - augusti 2020: byggtid
- Augusti 2020: bron tas i drift
- Hösten 2020: arbete med väganslutningar till bron
Vem betalar?
Kostnaden för bygget av Getteröbron ingår i projektets budget, som finansieras av Trafikverket, Varbergs kommun, Jernhusen och Region Halland.
Senast ändrad: