Ett annorlunda år på Stadshotellet

En del av näringslivet som har genomgått ett riktigt tufft år är hotellbranschen. Med avbokningar, risk för trängsel och ständigt nya restriktioner har anpassningarna varit många. Stadshotellets hotelldirektör Bo Samuelsson berättar mer.

Er bransch har varit väldigt utsatt under året. Hur har ni anpassat er verksamhet för att kunna hålla den igång?

Oj… Vi har gjort en mängd olika anpassningar! Här är några exempel:

Vi har kraftigt minskat antal samtidiga gäster i spaavdelningen och i restaurangen.

Eftersom nästan all mötesverksamhet, gruppbokningar, bröllop och andra liknande sammankomster i princip upphört försöker vi justera och utöka andra delar av vårt restaurangutbud. Till exempel menyutbud, tider, och sittplatser.

Vi har ”portionsförpackat” mycket på buffén. Vi har tyvärr fått ta bort exempelvis vårt omelettkök just nu då det var svårt att hantera kö vid höga gästflöden. Men vi har försökt ersätta med annat.

Vi öppnade i somras en ”pop-up”-restaurang i vårt så kallade Stenhus. Fester och tillställningar i Stenhuset avbokades och frigjorde lokalen, så vi kunde ersätta en del av de förlorade platserna i vår restaurang. Vi var på gång att göra det igen i en annan tappning nu i november, men då restriktionerna utökades tvingades vi ställa in det.

Vi har bemannat vissa moment och tider på dygnet med extrapersonal vars huvudsakliga uppgift är att hjälpa gäster att hålla avstånd och styra flöden till andra delar av lokalerna.

Samtlig personal har fått tydliga instruktioner om att informera gäster om våra covidanpassningar och att bevaka flöden där kö och risk för trängsel kan uppstå.

Vi har infört massor av extra städrutiner och desinficering av utsatta ytor med täta intervaller.

En mängd andra anpassningar har införts för de grupper som besökt oss och vars besök försiktigt ökar igen. Avstånd i möteslokaler, anpassade bokningsregler och möjlighet att bo och äta i ”egna” delar av huset till exempel.

Hur har kommunikationen med gästerna sett ut kring aktuella restriktioner?

Vi har inte kunnat marknadsföra många av våra tjänster som vanligt, och det har också varit massor med av- och påbokningar i takt med presskonferenser och restriktioner. Vi har information om covidläget hos oss på vår hemsida och på en rad andra ställen. Vi informerar och pratar också mycket med våra gäster om vikten av och tips om smittskyddsäkerhet.

Nu har den andra vågen slagit till. Hur ser tiden framöver ut för er?

Riktigt tuff, i princip all B2B med möten och affärsresande är borta. Av privatmarknaden finns lite kvar men vi upplever ett mycket stort tapp – samtidigt som vi inte kan och vill ta emot så många heller. Alkoholförbudets effekt är inte bra, särskilt inte i kombination med att Halland har bestämt att vi måste hålla helt stängt/utrymt därefter. Vi hoppas givetvis att restriktionerna biter så att vi kan få tillbaka något mer av marknaden. Hoppas även att korttidspermittering och förhoppningsvis vissa andra stöd gör att vi slipper ta till tuffare åtgärder.

Handen på hjärtat, hur tufft har detta år varit?

För att vara i denna bransch har vi klarat oss hyggligt. Givetvis har vi haft flera bottenmånader i våras (och nu november och december som verkar bli riktigt dåliga), men mitt i allt har vi även haft några riktigt bra månader. Det har visserligen kostat mycket men vi har ändå haft god gästtillströmning.

Senast publicerad: