Sök

2020-09-22

De är kommunens regerande jämställare

Det är en mulen förmiddag i Derome. Hösten är här på riktigt. Men trots det ruggiga i luften kan man nästan ta på glädjen och värmen innanför grindarna på Derome förskola. Här är alla individer värda exakt lika mycket och någons favoritfärg på tröjan, val av frisyr eller intresse är inte något man blir värderad utifrån.

Ett lekande barn i förskolemiljö.

Pedagogerna på Derome förkola är regerande jämställare i Varbergs kommun och medvetna uti fingerspetsarna om sitt eget beteende gentemot barnen.

- Det är viktigt att man vågar granska sig själv för att bli medveten om vad man kan göra för att utvecklas till det bättre, säger Nina Reale, förskollärare.

Det var på den stora vinterfesten i fjol som Nina Reale, Sandra Andersson, Karin Lindqvist, Sofie Dock, Julia Börjesson, Jenny Schneider och Lillevi Albertsson på Derome förskola, rörda och överraskade, gick upp på scenen inför nästan 900 kollegor och tog emot priset som årets jämställare. Nomineringen för deras självgranskande arbete med att göra förskolan till en plats där allas lika värde står i fokus, nådde rakt in i hjärtat på juryn.

Två leende pedagoger och två leende barn.

Pedagogerna Sandra och Nina tillsammans med förskolebarnen Oskar och Haley.

Filmade sig själva i tamburen

Det prisbelönade arbetssättet gick ut på att pedagogerna filmade sig själva i olika situationer och sedan i grupp studerade och granskade filmerna för att se om det gjorde skillnad i bemötandet mellan flickor och pojkar. Idén uppstod när utvecklingspedagogen Lisa Johnsson bad dem läsa några forskningsartiklar som visade att det är väldigt vanligt att flickor och pojkar får olika bemötanden inom förskoleverksamheten.

- Vi kände inte alls igen oss i den bilden! Vi blev nästan lite irriterade och ville bevisa att det inte hände på vår förskola, säger Sandra Andersson, förskollärare.

Ganska snabbt kunde de konstatera att de behandlade barnen lika oavsett kön.

- Det var skönt att få bekräftat att vi agerar utifrån det tankesätt vi alltid försöker ha med oss, fortsätter Sandra.

Upptäckte områden att utveckla

Filmerna gjorde att pedagogerna fick upp ögonen för andra saker i sitt sätt att vara med barnen.

- Till exempel upptäckte vi att de mindre barnen, till följd av hur vi placerat oss vid matbordet, hade svårt att komma till tals bland de äldre barnen. Det gick ju lätt att åtgärda genom att vi helt enkelt valde att sätta oss annorlunda, berättar Sandra.

Nina fortsätter:

- Vi insåg också att en del barn gärna dröjde sig kvar i tamburen när vi skulle gå ut. Det var oftast samma barn. Det gjorde att vi funderade över om vi kunde arbeta med vår utemiljö på ett nytt sätt, för att den skulle vara tilltalande och locka alla barn till lek. Gården har fått sig ett riktigt lyft tack vare det.

- Det handlar om att göra förskolan tillgänglig för alla. Vi arbetar mycket med bildstöd och tecken och att låta den pedagogiska verksamheten styras av vad barnen är intresserade av just nu.

En pedagog och ett barn i förskolemiljö.

Nina visar Oskar hur man kan öva på att fästa regnbyxorna under skon med hjälp av en tekniktavla som de byggt själva på Derome förskola.

Fördelarna fler än nackdelarna

Många hade nog känt sig obekväma i att bli filmad under sin arbetsdag, kände ni aldrig så?

- Känslan av att vara iakttagen gick snabbt över eftersom situationerna med barnen kräver så mycket uppmärksamhet, menar Sandra.

- Vi tycker att filmandet har varit ett jättebra verktyg för att kunna utveckla vår verksamhet, fortsätter Nina.

Inspirerat andra

Utmärkelsen ledde till uppmärksamhet från vårdnadshavare, vänner och media, men också från kollegor på andra förskolor.

- Jag känner flera inom förskolan som inspirerats av oss och testat på att filma sig själva för utvecklingens skull – jättekul! Vi hoppas att fler ska våga testa. Det är viktigt att vi inte ser resultatet som ett misslyckande utan som en förutsättning för att kunna utvecklas i yrket, avslutar Nina.